Pågående prosjekter

Etterstadsletta Sykkeltiltak

 

Prosjektet er lokalisert på Etterstadsletta og ligger i Bydel Gamle Oslo. Strekningen er 750 meter og er en mye brukt pendlerrute for syklister og grenser til boligblokkbebyggelse, barnehager og er også en viktig turvei og forbindelse i nabolaget. Målet med prosjektet er å øke trafikksikkerheten og redusere konflikten mellom syklister og gående ved å gi syklister og gående separate arealer. For å forbedre gangforbindelsen i området skal en snarvei oppgraderes. Etterstadsletta inngår i Plan for sykkelveinettet. Der strekningen skal tilrettelegges bedre for gående og syklende.

Prosjektstrekningen kan deles inn i tre hoveddeler ut fra hvilke områder den går gjennom, og hvilke utfordringer disse områdene byr på. De tre delene presenteres nedenfor:

I Biskop Jens Nilssens gate utvides dagens fortau nordover mot gjeldende reguleringsgrens, slik at det får en jevn bredde på 3 meter. Det vil ikke lengre være mulig for gateparkering langs fortauet. Gående og syklende må dele på fortausområdet, som ved løsningen i dag, men med bedre plass. Langs jernbanelinjen går fortauet over til den todelte løsningen med 3 meter sykkelvei og 2,5 m fortau fram til Etterstadsletta 82.

Langs Alnaelva går gang- og sykkelveien inn i en kurve der den møter skråningen mot Alnaelva. Her fjernes en trerekke med 10 trær slik at terrenget ikke utvides mot Alnaelva og berører naturtyper. Ny gang- og sykkelvei avsluttes like etter passering av tilstøtende gangvei ved Etterstadsletta 82.

Mellom Etterstadsletta 82 og Etterstadkroken skal en snarvei på ca. 90 meter oppgraderes.

Byggherre: Oslo kommune BYM

Utføres 2025

https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/etterstadsletta-vest-bedre-tilrettelegging-for-syklende-og-gaende/

Sykkeltiltak Ulven

prosjektets hovedgrep er å anlegge en sikker og godt framkommelig løsning for myke trafikanter over Ulvenveien bru, hvor det skal byges sykkelvei med fortau på motsatt side for de tungt trafikkerte kryssene ved Persveien og Ulvensplitten.

Prosjektet omfatter Ulvenveien sør for Standardveien østover til krysset med Karl Staaffs vei, samt Persveien ned til planlagt nytt busstopp.

Fra Karl Staaffs vei og 140 m nordover blir det fortsatt sykling i blandet trafikk. Hele prosjektstrekningen vil få ny asfalt og bedre belysning.

Videre nordvestover skal det bygges sykkelfelt i motbakken opp forbi avkjøringa til Østre Aker kirke. Før krysset med Ulvensplitten blir det systemskifte til sykkelvei med fortau på venstre side, sett nordover (se illustrasjoner). Denne løsningen opprettholdes over Ulvenveien bru og opp til krysset med Standardveien, der prosjektet slutter.

I prosjektet inngår også bygging av busstopp i Persveien for buss retning Alna.

Byggherre: Oslo kommune BYM

utføres 2025

https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/tilrettelegging-for-syklende-og-gaende-i-ulvenveien/