Etterstadsletta sykkeltiltak
Prosjektet er lokalisert på Etterstadsletta og ligger i Bydel Gamle Oslo. Strekningen er 750 meter og er en mye brukt pendlerrute for syklister og grenser til boligblokkbebyggelse, barnehager og er også en viktig turvei og forbindelse i nabolaget. Målet med prosjektet er å øke trafikksikkerheten og redusere konflikten mellom syklister og gående ved å gi syklister og gående separate arealer. For å forbedre gangforbindelsen i området skal en snarvei oppgraderes. Etterstadsletta inngår i Plan for sykkelveinettet. Der strekningen skal tilrettelegges bedre for gående og syklende.
Prosjektstrekningen kan deles inn i tre hoveddeler ut fra hvilke områder den går gjennom, og hvilke utfordringer disse områdene byr på. De tre delene presenteres nedenfor:
I Biskop Jens Nilssens gate utvides dagens fortau nordover mot gjeldende reguleringsgrens, slik at det får en jevn bredde på 3 meter. Det vil ikke lengre være mulig for gateparkering langs fortauet. Gående og syklende må dele på fortausområdet, som ved løsningen i dag, men med bedre plass. Langs jernbanelinjen går fortauet over til den todelte løsningen med 3 meter sykkelvei og 2,5 m fortau fram til Etterstadsletta 82.
Langs Alnaelva går gang- og sykkelveien inn i en kurve der den møter skråningen mot Alnaelva. Her fjernes en trerekke med 10 trær slik at terrenget ikke utvides mot Alnaelva og berører naturtyper. Ny gang- og sykkelvei avsluttes like etter passering av tilstøtende gangvei ved Etterstadsletta 82.
Mello Etterstadsletta 82 og Etterstadkroken skal en snarvei på ca. 90 meter oppgraderes.
Byggherre: Oslo kommune BYM
utføres 2025
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/etterstadsletta-vest-bedre-tilrettelegging-for-syklende-og-gaende/